Time Δευτ.- Παρασκ.: 06μμ - 9μμ

Λύκειον των Ελληνίδων Λαμίας
Time 22310-22582


Σήμερα, απόψε, κλείνουμε ως Λύκειο των Ελληνίδων τη διδακτική χρονιά στα χορευτικά μας τμήματα των μικρών παιδιών και των μεγαλύτερων, των εφήβων. Και όλοι οι παρόντες βρισκόμαστε απόψε εδώ για τα παιδιά μας, υπό διάφορες ιδιότητες, είτε ως γονείς και παππούδες, είτε ως εκπαιδευτικοί, είτε ως πολιτεία, γιατί όλοι εμείς προσβλέπουμε σ’ αυτά τα παιδιά ως τη συνέχεια της ζωής μας και ως το μέλλον του τόπου μας και θέλουμε να τα μορφώσουμε, να τα οπλίσουμε, να τα διαπαιδαγωγήσουμε και να τα καμαρώσουμε να οικοδομούν αυτό το μέλλον.


Και επειδή εμείς, ως Λύκειο των Ελληνίδων, ασκούμε και διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, και ο παραδοσιακός ελληνικός χορός είναι στοιχείο αγωγής και παιδείας, γι αυτό επιλέξαμε να πούμε λίγα λόγια για τη σχέση του παιδιού με τον παραδοσιακό χορό.
Βρισκόμαστε πλέον σε μια εποχή που βαθύτατες μεταβολές στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην οικονομία, και στην κοινωνία μάς παρουσιάζουν έναν καινούργιο κόσμο, όπου το πλήθος των πληροφοριών και ο καταιγισμός των γεγονότων μάς θέτουν μπροστά σε προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και να λύσουμε. Τα προβλήματα αυτά, έχουν άμεση σχέση με το παιδί και επομένως με την οικογένεια και την εκπαίδευση, την εκπαίδευση υπό όλες της τις μορφές και τις εκδοχές, τις εγκύκλιες και τις ανώτερες σπουδές, τα φροντιστήρια, τη γλωσσομάθεια, τις μουσικές σπουδές και αυτό που εμάς κυρίως μας απασχολεί, δηλαδή τη διδασκαλία των παραδοσιακών χορών. Όλα είναι εκπαίδευση, όλα είναι παιδεία, όλα είναι αγωγή, όταν βεβαίως υπηρετούν το ρόλο τους ενσυνείδητα.
Η διδασκαλία των παραδοσιακών χορών ασκεί σε πολύ μεγάλο βαθμό έργο αγωγής και σε θεωρητικό, ψυχικό και πνευματικό επίπεδο και στον πρακτικό τομέα της ικανότητας και της δράσης.
Φωτίζει αξίες που τόσο πολύ αμφισβητούνται και διακυβεύονται στις μέρες μας. Μέσα από την παράδοση δίνει στα παιδιά ιστορική προοπτική. Μαθαίνουν, διδάσκονται το ιστορικό παρελθόν, μέσα από ένα παιχνίδι και μέσα από μια χαρά που είναι ο χορός, χωρίς βαριές και δυσβάσταχτες για τα παιδιά υποχρεώσεις. Τα βοηθάει να καλλιεργηθούν ψυχικά και κοινωνικά. Να αποκτήσουν γνώση και μόρφωση.
Να περάσει βαθιά μέσα στην ψυχούλα τους η αγάπη για την παράδοσή μας, σ’ αυτά τα παιδιά που είναι και οι συνεχιστές της. Να μάθουν και να ξέρουν, τι είναι αυτό που χορεύουν, γιατί χορεύεται έτσι, τι σημασία έχει, τι συμβολισμό και ποια αξία. Τι φοράγανε οι παλιοί, πώς είναι φτιαγμένες αυτές οι φορεσιές. Κι αυτό γίνεται σιγά-σιγά με τη συνεχή ενασχόληση των παιδιών με το χορό από μικρά, που μαθαίνουν ευκολότερα και έχουν περισσότερο χρόνο Αυτή η γνώση του παρελθόντος τα ενισχύει να κοιτάξουν προς το μέλλον με καινούργιες επιθυμίες, για να δημιουργήσουν και να οικοδομήσουν έναν καινούργιο κόσμο στηριζόμενοι σε γερές βάσεις.
Η ζωή είναι συνεχής αγώνας, αλίμονο αν ο άνθρωπος από πολύ νωρίς δεν το καταλάβει και μένει διαρκώς με τις απαιτήσεις του! Κανένα απόκτημα, καμία χαρά δεν είναι δυνατή, αν δεν είναι καρπός αγώνα. Πόση χαρά νιώθει ο αθλητής που φτάνει στο στόχο του, και το παιδί μας όταν κάνει τα πρώτα του βήματα! Το κατόρθωμα πλημμυρίζει την ψυχή με ικανοποίηση.
Με το χορό, με την ομαδική προσπάθεια και με την άμιλλα μεταξύ τους, κοινωνικοποιούνται, μαθαίνουν να μην εγκαταλείπουν μια προσπάθεια, αποκτούν αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, όταν καταφέρνουν κάτι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού και για την ψυχική ολοκλήρωση του εφήβου. Καμαρώνουν να προβάλουν την ικανότητά τους, στοιχεία που θα τα βοηθήσουν στη μετέπειτα ζωή τους.
Ο κυκλικός χορός που κρατιόμαστε σφιχτά από τα χέρια ενσαρκώνει το συλλογικό πνεύμα. Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι ανήκει σε ένα σύνολο με αμοιβαιότητα. Στο σύνολο πρυτανεύει η κοινωνική συνεργασία. Ο ένας στηρίζει τον άλλο και στηρίζεται απ’ αυτόν, λαμβάνει υπόψη του τα δικαιώματα του άλλου, αλλά περιμένει να τον υπολογίζουν και οι άλλοι. Αναπτύσσεται μέσα του η αίσθηση της ισότητας και του δικαίου.
Η μουσική και ο ρυθμός καλλιεργούν την αντίληψη της αρμονίας και του ωραίου μέσα στην ψυχή του παιδιού από νωρίς, αλλά και το καθοδηγούν στην αυτοπειθαρχία και στον αυτοέλεγχο. Ο χορός είναι άσκηση, παρέχει φυσική ανωτερότητα και παράστημα. Και το γεγονός ότι αξιοποιούν με δημιουργικό τρόπο το χρόνο τους έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα σήμερα που τόσοι κίνδυνοι ελλοχεύουν και απειλούν τα παιδιά μας.
Αυτά όλα είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για την ανάπτυξη και την αγωγή του παιδιού και δεν πρέπει όλοι εμείς, που ασκούμε διαπαιδαγώγηση, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, να τα παραβλέπουμε ή να τα θεωρούμε αυτονόητα. Αντίθετα, να τα θεωρούμε θεμελιώδη, όπως και είναι, και, προπαντός, να ενθαρρύνουμε τις προσπάθειές τους, ακόμη κι αν είναι κάπως άτεχνες, και να τα παροτρύνουμε, να τους εμπνέουμε την αγάπη για κάθε όμορφο και καλό που κάνουν.
Η εκμάθηση των παραδοσιακών μας χορών από τα πολύ μικρά παιδιά με σωστό παιδαγωγικό και διδακτικό τρόπο, τους δίνει πολλά οφέλη και δεξιότητες και είσθε αξιέπαινοι οι γονείς που παρέχετε στα παιδιά σας αυτό το αγαθό και σας ευχαριστούμε που μας τα εμπιστεύεστε στο Λύκειο των Ελληνίδων, που αποτελεί έναν ιστορικό θεσμό και πραγματοποιεί με συνέπεια, υπευθυνότητα και αυταπάρνηση τους στόχους του. Και οι στόχοι μας δεν είναι απλά και μόνον να μάθουν τα παιδιά μας πέντε χορευτικά βήματα, αλλά μέσα από το χορό να γίνουν σωστοί χαρακτήρες και ολοκληρωμένα άτομα, με γνώσεις, δυνατότητες και οράματα.

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.
Τσαγανός Ευάγγελος

Ο Τσαγανός Ευάγγελος γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1976 και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στην Λαμία.. Τα πρώτα του χορευτικά βήματα τα έκανε, εκτός από τα γλέντια στην γενέτειρά του πατέρα του (Μοσχοκαρυά Φθιώτιδας), αλλά και την γενέτειρα της μητέρας του (Κατερίνη Πιερίας), στις αίθουσες του Λυκείου Ελληνίδων Λαμίας.

Το 1994 εισήχθη στο Τμήμα Επιστήμης και Φυσικής Αγωγής Σερρών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, από το οποίο αποφοίτησε το 1999, ενώ το 2000 ξεκίνησε την μεταπτυχιακή του διατριβή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Κατεύθυνση προπονητικής στο Τ.Ε.Φ.Α.Α. Κομοτηνής.

Τα χορευτικά του βήματα συνεχίστηκαν, στο διάστημα της φοιτητικής του ζωής, σε πολλούς συλλόγους της περιοχής των Σερρών.

Ως δάσκαλος χορού ξεκίνησε τα πρώτα του βήματα το 1997 σε πολλούς συλλόγους και σωματεία του νομού Σερρών μεταξύ των οποίων και στο ΛτΕ Σερρών(2000-2009).

  • Έχει παρακολουθήσει και συμμετέχει ανελλιπώς  σε πολλά σεμινάρια και συνέδρια με βασικό θέμα τον Λαϊκό μας Πολιτισμό μεταξύ των οποίων και:
  • Διεθνή Συνέδρια για την Έρευνα του Χορού, Δ.Ο.Λ.Τ. ( Διεθνής Οργάνωση Λαϊκής Τέχνης ).                 
  • Σεμινάρια Παραδοσιακών χορών Λ.Ο. «ΟΙ ΑΛΜΩΠΕΣ», Αριδαία.
  • Συναντήσεις Προέδρων, Εφόρων Χορού και δασκάλων χορού, Κεντρικό Λύκειο Ελληνίδω.

 Σε πολλά συνέδρια συμμετείχε σε ανακοινώσεις, ως συγγραφέας

  • Διπλωματική εργασία με θέμα : « Αναφορά στη ζωή των Σαρακατσάνων και στα παραδοσιακά στοιχεία που συνθέτουν τον πολιτισμό τους ».Τ.Ε.Φ.Α.Α. Σερρών.
  • Εργασία με θέμα : « Σημειώσεις για την παρουσία των χορευτών στη σκηνή». Τ.Ε.Φ.Α.Α. Σερρών.
  • Δεύτερος συγγραφέας σε εργασία με θέμα : « Διαχρονικές συνδέσεις του κύκλιου χορού των Βλαχοφώνων ». Σέρρες, 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Λαϊκού Πολιτισμού.
  • Δεύτερος συγγραφέας σε εργασία με θέμα : «Εθνοκοινωνιοϊστορία: «Μια μέθοδος προσέγγισης του πολιτισμικού περιβάλλοντος των Βλάχων». 8οΔιεθνές Συνέδριο Κομοτηνής.
  • Ανακοίνωση εργασίας-πόστερ με θέμα : « Μορφολογική ανάλυση των κλέφτικων χορών των Σαρακατσαναίων του Νομού Σερρών ».8ο Διεθνές Συνέδριο Κομοτηνής.
  • Δεύτερος συγγραφέας σε εργασία με θέμα : « Μουσικοχορευτική παράδοση των ντόπιων κατοίκων του Νομού Σερρών ». 8ο Διεθνές Συνέδριο Κομοτηνής.
  • Πρώτος συγγραφέας σε εργασία με θέμα : « Μορφολογική ανάλυση των χορών των ντόπιων κατοίκων του χωριού Βαμβακοφύτου του Νομού Σερρών ».9ο Διεθνές Συνέδριο Κομοτηνής.

Επίσης δίδαξε παραδοσιακούς χορούς σε σεμινάρια για ξένους ( Αρχαία Άβδηρα Ξάνθης,  Μεγάλη Παναγιά Χαλκιδικής, Οδησσό, Παρίσι , Φρανκφούρτη, Αυστραλία, Βερολίνο, Λύων, Νάπολι κ.α.)

Αποτέλεσε μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Συνεδρίου Λαϊκού Πολιτισμού που πραγματοποίησε το Τ.Ε.Φ.Α.Α. Σερρών, και ιδρυτικό μέλος του Κ.Λ.Ε.Μ.Σ ( Κέντρου Λαογραφικών Ερευνών και Μελετών Σερρών), διοργανώνοντας σεμινάρια παραδοσιακού χορού στις γιορτές των Χριστουγέννων κάθε χρόνο.

Τέλος συνεργάζεται τα τελευταία 12 χρόνια με το σύλλογο «Οδύσσεια-Περίπολοι και Ανακαλύψεις», που εδρεύει στο Παρίσι και έχει σκοπό τη διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού.

Λάππα - Πασπάλη Αναστασία

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη πόλη της Λαμίας, όπου από τριών ως δεκαέξι ετών ασχολήθηκε με τον κλασικό και μοντέρνο χορό, λαμβάνοντας μέρος σε παραστάσεις.Ταυτόχρονα από το 1983 είναι μέλος του Λυκείου Ελληνίδων Λαμίας ως χορεύτρια και από το 2005 ανήκει και στη διδακτική του ομάδα. Τέλος ασχολήθηκε στα μαθητικά της χρόνια με το χώρο του κλασσικού αθλητισμού και συγκεκριμένα υπήρξε αθλήτρια του στίβου με πανελλήνιες διακρίσεις.

Το 1999 ως φοιτήτρια των Τ.Ε.Φ.Α.Α. εκπροσώπησε την Ελλάδα σε ομαδικό πρόγραμμα ρυθμικής γυμναστικής στο παγκόσμιο φεστιβαλ χορού – γυμναστραδα του Goteborg της Σουηδίας. Το 2001 αποκτά πτυχίο aerobics instructor από την ιδιωτική σχολή IFA. Αξίζει να σημειωθεί η συμμετοχή σε σεμινάρια μουσικοκριτικής αγωγής και θεατρικού παιγνιδιού.

Από το σημείο αυτό και μετά ασχολείται επαγγελματικά διδάσκοντας ρυθμική γυμναστική και παραδοσιακούς χορούς σε νηπιαγωγεία, σχολεία, γυμναστικούς συλλόγους και γυμναστήρια στην Αθήνα, τη Λαμία και τη Χαλκίδα.  Το 2010 ιδρύει το γυμναστήριο Εν Κινήσει του οποίου ηγείται και καθοδηγεί την ομάδα μέχρι σήμερα.

Τέλος έχει συμμετάσχει κατά καιρούς με τις χορευτικές ομάδες που ήταν υπεύθυνη σε παραστάσεις, event, σε διαγωνισμούς καθώς και σε συνέδρια χορού.

Χουσιανίτου Σταυρούλα

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Λαμία. Είναι πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Παράρτημα Σερρών, με ειδικότητες στους ελληνικούς παραδοσιακούς  χορούς και στην ρυθμική αγωνιστική γυμναστική. Από τα 5 της χρόνια ξεκίνησε κλασσικό χορό και δύο χρόνια αργότερα μπήκε στην αγκαλιά του ΛτΕ Λαμίας σαν μαθήτρια και αργότερα έγινε και μέλος της μεγάλης χορευτικής ομάδας.

Εδώ και μία δεκαετία ανήκει και στην διδακτική ομάδα του ΛτΕ Λαμίας.

Έχει παρακολουθήσει δεκάδες σεμινάρια χορού ανά την Ελλάδα και έχει και η ίδια διδάξει σε σεμινάριο για άγγλους, βέλγους, ολλανδούς  και γερμανούς στην Θάσο και την Αριδαία.

Ασχολείται ενεργά και με τα δύο αντικείμενά της στην περιοχή της Φθιώτιδας.

 

Καλαθάς Κωνσταντίνος

Γεννήθηκε στη Λαμία το 1962. Σπούδασε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Λαμίας κι έκαμε την εξομοίωση του πτυχίου του στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων (Σχολή Επιστημών της Αγωγής). Εργάζεται ως δάσκαλος και υπηρετεί στην  Πρωτοβάθμια Εκπ/ση.  Είναι γέννημα-θρέμμα του Λυκείου των Ελληνίδων Λαμίας, ασχολούμενος από το 1980  με  τον παραδοσιακό χορό, ως μέλος της  χορευτικής ομάδας του Λυκείου μας αρχικά.

Στη συνέχεια ως δάσκαλος του Λυκείου από το 1986, διδάσκοντας στις παιδικές και εφηβικές ομάδες του, αλλά και σε συλλόγους της πόλης της Λαμίας και της Φθιώτιδας γενικότερα. Από το 2004 μέχρι σήμερα είναι ο υπεύθυνος των χορευτικών ομάδων του Λυκείου και συντονιστής της Διδακτικής ομάδας αυτού.

Ριμπάς Χαράλαμπος

Ο Χαράλαμπος Ριμπάς γεννήθηκε στην Κυπαρισσία Μεσσηνίας.

Σπούδασε Βυζαντινή Μουσική με τον Λυκούργο Αγγελόπουλο στο Ωδείο «Ν. Σκαλκώτας» και συνέχισε τις σπουδές του στο Τμήμα Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης του Ωδείου Αθηνών στις θεματικές ενότητες: «Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική (Ψαλτική), τεχνική της σύνθεσης του μέλους στην Ανατολική Μουσική (Ήχος και Μακάμ), μουσική σημειογραφία και παλαιογραφία».

Είναι Πτυχιούχος της Σχολής «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» του ΕΑΠ και μεταπτυχιακός φοιτητής στη Σχολή «Επιστήμες της Αγωγής» του ΕΑΠ. Έχει λάβει μέρος και έχει διδάξει σε σημαντικά διεθνή επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Είναι μέλος της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας από το 1991, με εκατοντάδες συναυλίες σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, καθώς και ηχογραφήσεις,  ραδιοφωνικές μεταδόσεις, ακολουθίες και καλλιτεχνικές συνεργασίες. Από το 1995 έχει διατελέσει Πρωτοψάλτης σε ναούς των Αθηνών και της επαρχίας, ενώ από το1997 διδάσκει σε Σχολεία και Ωδεία των Αθηνών και της επαρχίας, όπου διδάσκει και διευθύνει Παραδοσιακές Χορωδίες και Βυζαντινούς Χορούς.

Είναι καθηγητής της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Λαμίας από το 2001. Παράλληλα, διευθύνει από την ίδρυσή του το Σύνολο Παραδοσιακής Μουσικής του Σχολείου, έχοντας παρουσιάσει έντονη συναυλιακή δραστηριότητα και συμμετοχή σε εκδηλώσεις, παραστάσεις, διαθεματικές εργασίες και λοιπές δραστηριότητες. Για το έργο του έχει κατ’ επανάληψη βραβευθεί σε Πανελλήνιο και Περιφερειακό επίπεδο.

Από το 2016 είναι συνεργάτης του Λυκείου Ελληνίδων Λαμίας, όπου διδάσκει και διευθύνει το Σύνολο της Παραδοσιακής Χορωδίας.